donderdag 20 november 2008

Haruki Murakami dans

'Ik droom vaak van het Dolfijnenhotel. In die dromen maak ik daar deel van uit. Ik bedoel, ik maak er letterlijk deel van uit, als een soort aanhoudende toestand. De dromen vertonen een duidelijke continuïteit. De proporties van het Dolfijnenhotel zijn vertekend. Het ziet er heel langgerekt uit, zodat het eerder op een lange overdekte brug lijkt dan op een hotel. Die brug strekt zich uit van de oertijd tot het einde van het heelal. En daar maak ik dus deel van uit. Iemand laat er tranen vloeien. Tranen om mij. Het hotel heeft mij in zich opgenomen. Ik kan duidelijk de hartslag en de warmte ervan voelen. In mijn dromen ben ik opgegaan in het hotel. Ziedaar mijn dromen.'
Haruki Murakami werd in 1949 geboren, zijn vader was een Boeddhistische priester, zijn moeder een koopmansdochter. De beide ouders gaven les in Japanse literatuur, maar daarnaast heeft Murakami zich altijd voor Amerikaanse literatuur geïnteresseerd en onderscheidde zich daarmee al snel van andere Japanse auteurs. In Tokyo volgde hij een opleiding toneel in Tokyo.
Na zijn studie opende Murakami een jazz-bar in Tokyo. Veel van zijn boeken (zoals dit 'Dans, dans, dans') die later verschenen, behandelen een muzikaal thema.

Geen opmerkingen: