dinsdag 25 november 2008

Ongeschreven tradities


Ongeschreven tradities is het opzienbarende relaas van de Turks-Nederlandse Halime over haar jeugd tussen twee culturen, haar gedwongen huwelijk met een volle neef in Turkije en uiteindelijk haar vlucht naar een opvanghuis. Zij schrijft over de mythe van het maagdenvlies, over de angst voor eerwraak en over de moeilijke beslissing uiteindelijk voor zichzelf te kiezen.

Halime, dochter van een Turkse havenarbeider en een Nederlandse onderwijzeres, leefde tot een paar jaar terug tussen twee werelden.

,,Vaak is me gevraagd waar ik het leuker vond. Een antwoord bleef ik schuldig, waar ik ook was. In beide landen werd ik als een melaatse behandeld. Pas nu op m'n 40ste kan ik mijn dubbele nationaliteit als een meerwaarde zien. Ik pik uit elke cultuur datgene dat bij mijn denkwijze past. Ik vind het niet meer van levensbelang om ergens bij te horen. Het is juist een voorrecht nergens bij te hoeven horen.''

Geen opmerkingen: